Op verschillende plekken in de stad werkt de gemeente aan fietscomfort en verkeersveiligheid voor fietsers. Wanneer noemen we een fietsroute nu precies verbeterd?
Regelmatig komen er op Den Haag Fietst berichten voorbij waarin we vermelden dat een fietspad verbeterd is. Op deze berichten komen altijd veel reacties. Soms lovend, omdat fietsers de verbetering op deze plekken echt ervaren. Soms zijn de reacties cynisch. Dan reageren mensen dat ze de plekken nog steeds gevaarlijk vinden.
Daarom een antwoord op de vraag: Wanneer noemen we een fietsroute nu precies verbeterd?
• Als de maximaal snelheid aangepast is van 50 naar 30 km per uur. Dit is bewezen veiliger en aangenamer voor fietsers
• Waar mogelijk zijn er gescheiden fietspaden en anders fietsstroken
• Er liggen klinkers in plaats van asfalt. Dit maakt automobilisten alerter. Het zorgt voor levendige stadsstraten. Bovendien neemt het water beter op en liggen er minder plassen
• Bij kruispunten plateaus waar fietsers veilig kunnen stoppen na het oversteken van een van de twee rijbanen
• Als er meer ruimte voor fietsers gemaakt is, bijvoorbeeld bij stoplichten of op fietsstroken
• Als fietsverkeerslichten beter op elkaar zijn afgesteld
• Als er veel plek is om je fiets te parkeren met beugels om ‘m aan vast te zetten
• Soms worden er bankjes, prullenbakken, bomen en fijne verlichting aan de straten toegevoegd, zodat je er graag buiten wilt zijn in plaats van dat je er het liefst snel doorheen racet.
Per straat wordt gekeken welke voorzieningen er nodig zijn. Bij de herinrichting van Haagse straten heeft de gebruiksvriendelijkheid en veiligheid van de fietser en voetganger in veel gevallen prioriteit.
Zie je ergens in de stad dit groene bord met de tekst Fietsverbeterpunt? Dan weet je dat er wordt gewerkt aan fietscomfort en verkeersveiligheid. Zo zijn fietsverbeterpunten direct herkenbaar.
Den Haag Fietst! is een initiatief van gemeente Den Haag en fietspartners in de stad.